Continue aanwezigheid telecomaanbieders gerechtvaardigd
In de strijd om nieuwe klanten blijkt continue aanwezigheid met aanbiedingen cruciaal binnen de telecombranche. 73% van de consumenten let op aanbiedingen of reclame voorafgaand aan de aankoop van een nieuwe telefoon. Dagbladen, folders een internet worden het meest geraadpleegd.
Driekwart van de consumenten geeft aan dat ze bereid zijn te switchen van provider. De merkentrouw is in de telecombranche makkelijk te doorbreken. Verreweg de meeste mensen geven aan dat een prijsactie hen kan overhalen te switchen. Andere redenen zijn ontevredenheid over de huidige provider en een aantrekkelijk toestel of lagere belkosten bij een andere provider. Een zelfde fragiele loyaliteit is ook terug te vinden als het gaat om de keuze van het toestel. Ook hier wordt vooral gekeken naar de prijs van het toestel. Vanzelfsprekend kijken mensen ook naar welke functies het toestel biedt. Van de mensen die binnen een jaar een mobiele telefoon gaat kopen staat het merk bij 7 op de 10 nog niet vast.
Hoewel vaak gedacht wordt dat ouderen veel trouwer zijn aan een merk, blijkt uit dit onderzoek dat het wel meevalt met deze merkentrouw binnen deze branche. Van de mensen onder de 35 jaar geeft 87% aan bereid te zijn om van provider te wisselen. Onder de mensen tussen de 35 en 49 jaar (81%) en tussen de 50 en 65 jaar (76%) ligt dit maar een fractie hoger. Pas boven de 65 jaar zijn mensen veel meer merkentrouw (44%).
“Essentieel is dat telecomaanbieders met hun continue media-inzet ervoor zorgen dat de consument op de hoogte wordt gebracht van hun aanbiedingen. Want het behouden en werven van nieuwe klanten draait blijkbaar om prijsacties en het tonen van nieuwe modellen.” Aldus Margriet Uittenbogaard, segment marketeer bij Telegraaf Media Nederland.
Bovenstaande resultaten blijken uit onderzoek van Bureau Consumenten Onderzoek onder meer dan 600 telecomklanten in opdracht van De Telegraaf en Sp!ts.