Amsterdam,
02
juni
2008
|
11:05
Europe/Amsterdam

Directe link met EK en humor succesfactoren voor EK-inhakers

Vorige week zijn de eerste EK-inhakers meegenomen in De Telegraaf EK-inhaakwedstrijd. Twee inhakers zorgden voor opvallende eerste resultaten, die als advies kunnen dienen voor andere ‘wakkere’ adverteerders.
Canal Digitaal, die zich onderscheidde door middel van een duidelijke link met het EK, en ING, die hoog scoorde door het gebruik van humor. Onder de De Telegraaf-lezers die de uiting van Canal Digitaal hadden opgemerkt, vonden álle respondenten de link tussen het merk en het EK logisch. Er is hier dan ook sprake van een zogenaamde intrinsieke link tussen de adverteerder en de gebeurtenis. Immers: het uitzenden van voetbalwedstrijden is een core product van Canal Digitaal. Deze als zeer logisch beoordeelde link zorgde dan ook voor een hoge waardering van de lezer. Verder sprong de ING-inhaker uit de resultaten. In deze uiting heeft de bekende blauwe leeuw oranje voeten en hij vraagt zich af wanneer zijn pak klaar is. Hiermee wordt met een knipoog verwezen naar zowel het EK als naar de overgang van Postbank naar ING.  De waardering van de lezers voor deze advertentie is uitermate hoog, voornamelijk op de dimensies ‘grappig’ en ‘origineel’. Of zoals een lezer opmerkt: ‘Zeer slim gevonden, heeft humor’. In een serie inhakers bouwt ING de spanning op richting het EK. De Telegraaf zal hierbij uiteraard onderzoeken welk extra effect dit volgtijdelijk karakter zal hebben op de scores. Iedere inhakende adverteerder die meedoet aan het onderzoek ontvangt de onderzoeksresultaten. De beste adverteerder wint het ‘hart’ van de uitslagadvertentie op 9 juli ter waarde van bijna € 17.000,-.