Leefstijlgroepen nu ook voor merken en printmedia
Al jaren worden mediacampagnes gepland op basis van geslacht, leeftijd, interesses e.d. , maar van nu af aan kan men ook plannen op leefstijlgroepen als: drukke forenzen, jonge connectors, praktische familiemensen en zorgzame duizendpoten.
Door opname van de acht leefstijlgroepen in de NOM Print & Doelgroep Monitor 2010-II/2011-I is nu te zien welke merken en printtitels welke leefstijlgroepen vertegenwoordigen. Telegraaf Media Nederland heeft alvast gekeken naar haar printtitels en heeft 7 van de 8 leefstijlgroepen onder haar lezers.
Telegraaf Media Nederland heeft vrijwel alle leefstijlgroepen onder haar lezers
De lezers van De Telegraaf zijn o.a. Praktische Familiemensen en Drukke Forenzen. Sp!ts wordt ook door deze leefstijlgroepen gelezen, maar heeft daarnaast Jonge Connectors en Onbezorgde Trendbewusten onder haar lezers.
De tijdschriften Vrouw en Privé worden gelezen door Zorgzame Duizendpoten en Traditionele Streekbewoners. Autovisie heeft een heel gevarieerd publiek en bedient maar liefst vijf leefstijlgroepen.
De leefstijlgroepen is een initiatief van de Publieke Omroep. Zij heeft in 2010 het initiatief genomen om een groot aantal Nederlanders op verschillende kenmerken te ondervragen zoals: gezinssamenstelling, opleiding, waarden, opinie, interesses, vrijetijdsbesteding, de rol van religie in hun leven, etc. Deze aspecten zijn meegenomen bij de ontwikkeling van de verschillende leefstijlgroepen.
Het NOM heeft deze leefstijlgroepen nu ook in de NOM Doelgroep Monitor opgenomen, waarmee ze nu naast TV en Radio ook beschikbaar zijn voor alle in NOM opgenomen printmedia, merken en producten.