Randstad meest succesvolle inhaker op de Olympische Spelen 2012
Mede dankzij de successen van de Nederlandse topsporters in Londen en het behalen van een groot aantal medailles hebben veel merken in De Telegraaf, Sp!ts en het online netwerk van TMG ingehaakt op de Olympische Spelen.
Ruim 750 lezers en websitebezoekers hebben de afgelopen weken meer dan 50 inhaakadvertenties beoordeeld op attentiewaarde, originaliteit, waardering en de koppeling met de Olympische Spelen Londen 2012. Alle inhaakadvertenties streden mee naar de prijs van ‘Wakkere Inhaker Olympische Spelen 2012’. Randstad is door lezers en bezoeker als winnaar gekozen.
De top 5 bestaat uit advertenties van Heineken, McDonald’s, NOC*NSF en Rexona (Unilever). Wat opvalt aan de top 5 is de hoge diversiteit van merken en de verbintenis van deze merken aan het Nederlands Olympisch Comité*Nederlandse Sport Federatie (NOC*NSF) of het Internationaal Olympisch Comité (IOC).
Top 5 inhakers Olympische Spelen:
Goud: Randstad
Randstad heeft op een consistente wijze met paginagrootte advertenties ingehaakt op de Spelen. Mede dankzij de populariteit van Epke Zonderland krijgt de advertentie van Randstad de hoogste waardering van alle inhakers (7,3). In deze advertentie verwijst Randstad op subtiele wijze naar het voor Nederland minder succesvol verlopen EK voetbal en de teleurstellende Tour de France. De advertentie is actueel (1e plek), spraakmakend (2e plek) en leuk (3e plek). Met deze advertentie wordt ook veel sympathie opgeroepen (1e plek). Dankzij de goede visuele weergave is het meteen duidelijk dat de advertentie inhaakt op de Olympische Spelen. De advertentie van Randstad is hierdoor de terechte winnaar van de inhaakwedstrijd.
Zilver: Heineken
Traditiegetrouw gooit Heineken weer hoge ogen. Mensen vinden het heel logisch dat Heineken met het Heineken House inhaakt op de Olympische Spelen (2e plek). Het is meteen duidelijk dat het om Heineken gaat (2e plek). De advertentie eindigt op een gedeelde vierde plaats als het gaat om waardering. Waar de advertentie vooral goed op scoort is “interesse wekken voor Heineken” (2e plek).
Brons: McDonald’s
Met een grote campagne rondom de Olympische Spelen creëert McDonald’s een hoge attentiewaarde. De campagne van McDonald’s heeft de hoogste reclameherkenning en merkcommunicatie. De campagne wordt ook hoog gewaardeerd (gedeelde 4e plek). Op alle criteria scoort de campagne goed, zonder ergens echt uit te springen. De advertentie weet interesse te wekken voor het merk McDonald’s.
4e plaats: NOC*NSF
Ook de bedank-advertentie van NOC*NSF scoort hoog. Er is hoge waardering (4e plek) voor de wijze waarop NOC*NSF de goede prestaties van de sporters bekend maakt. Deze wordt zeer origineel gevonden (1e plek) De advertentie wordt verder ook leuk (4e plek), spraakmakend (5e plek), actueel (2e plek) en sympathiek (4e plek) gevonden. Ten slotte is het duidelijk en logisch dat het NOC*NSF op deze wijze inhaakt op de Olympische Spelen. Dat de advertentie niet hoger eindigt heeft te maken met de lagere score op merkcommunicatie en reclameherkenning.
5e plaats: Rexona
De communicatiekracht van de uiting van Rexona is zeer sterk. Rexona scoort tweede op reclameherkenning en vierde op merkcommunicatie. Ook de waardering voor de advertentie is hoog (7e plek). De advertentie wekt interesse voor Rexona (5e plek) en is zeer herkenbaar als inhaker (10e plek).
Overige advertenties in de top 10 ranking:
6. Koninklijke Nederlandse Roei Bond
7. Auping
8. Samsung
9. Becel
10. NS
Randstad
‘Randstad is erg blij met deze mooie prijs en dankt de lezers en websitebezoekers. De inhaker maakt dat we ons partnership met NOC*NSF en de waardering voor één van onze ambassadeurs, Epke Zonderland, aan een breed publiek hebben kunnen tonen.’
Sjors Kroon, Commercieel Directeur Telegraaf Media Nederland:
‘Namens Telegraaf Media Nederland feliciteren wij de winnaars met het behalen van dit geweldige resultaat. Je kan aan de top 5 goed zien dat consistent adverteren en spraakmakende advertenties goed werken bij het inhaken. De kunst van het inhaken zit ‘m in het op het juiste moment inspelen op de actualiteit. Dit hebben de winnaars heel goed gedaan.´