Sp!ts 10 jaar
Sp!ts bestaat 10 jaar! In tien jaar tijd is Sp!ts uitgegroeid tot een krant die volwaardig meedraait in de Nederlandse nieuwsvoorziening. Met nieuws en entertainment als hart en ziel van de krant, heeft Sp!ts een geheel eigen gezicht ontwikkeld in het medialandschap.
De eerste uitgave van Sp!ts verscheen op 21 juni 1999. Diezelfde dag verscheen ook Metro. Tegen de verwachtingen van vele sceptici in, werd het gratis dagblad al snel een vertrouwd medium voor zowel de lezer als de adverteerder. Sterker nog, de grootste gratis dagbladen, Metro en Sp!ts maken deel uit van de top 3 meest gelezen kranten in Nederland en bereiken gezamenlijk dagelijks meer dan 2,6 miljoen trouwe lezers.
Adverteerders nemen het gratis dagblad als reclamevehikel om een grote doelgroep te bereiken serieus. Het brede profiel van de Sp!tslezer is interessant als communicatiedoelgroep. Daarnaast hebben de mogelijkheden bij Sp!ts zich in tien jaar tijd steeds verder ontwikkeld. Bart Brouwers, hoofdredacteur van Sp!ts, is een uitgesproken voorvechter van het opschuiven van de scheidslijn tussen commercie en redactie. "We werken op dit moment veel samen met adverteerders om, buiten het actuele nieuws, gezamenlijk interessante content voor de lezer te maken", zegt Brouwers. Onderzoek heeft uitgewezen dat de lezer er zich niet aan stoort en het in de meeste gevallen zelfs interessant en informatief vindt. "We waken er natuurlijk voor dat we als redactie betrouwbaar en geloofwaardig blijven. Onze actuele verslaggeving is onderscheidend en van hoge kwaliteit. Dagelijks hebben wij scoops die onze concurrenten, betaald of gratis, niet hebben. Dat blijft niet onopgemerkt. En daar zijn we zeker trots op!"
De website van Spitsnieuws bereikt ruim een miljoen mensen en ook via internet op mobiel en middels schermen in onder meer het openbaar vervoer en de McDonald’s filialen is Sp!ts prominent aanwezig. "In 10 jaar tijd hebben we een breed platform gebouwd", aldus Marc Roos, directeur Sp!ts. "We blijven de komende jaren dan ook investeren om voor adverteerders effectieve contactmomenten te creëren met hun doelgroepen. Creatief gebruik van deze verschillende media in ons portfolio staat hierbij voorop. In het recent gelanceerde Sp!ts-LAB zitten we letterlijk aan tafel met de adverteerder, reclame- en mediabureau om te komen tot een optimaal gebruik van deze middelen. De krant blijft daarbij vanzelfsprekend een belangrijke basis voor de toekomst. We drukken dit jaar de miljardste krant en de volgende miljard zal sneller komen dan over 10 jaar."
De afgelopen en komende weken staan in teken van Sp!ts 10 jaar. Adverteerders van het eerste uur spelen daarbij een belangrijke rol. Ook vandaag merkt de lezer dat in de krant. "We hebben leuke acties voor onze lezers én voor onze relaties. We vieren zo breed mogelijk dat Sp!ts, maar ook het mediumtype gratis dagbladen, in tien jaar tijd een belangrijke rol heeft weten te claimen in het medialandschap", aldus Roos.