Telegraaf Media Groep investeert in groei met acquisitie Keesing Group
Telegraaf Media Groep N.V. (TMG) heeft, onder voorbehoud van een positief advies van de Centrale Ondernemingsraad van TMG, overeenstemming bereikt met NPM Capital en het management over de verwerving van alle aandelen van Keesing Group B.V. (Keesing) tegen een prijs van € 81,3 miljoen.
Door de winstgevendheid van Keesing zal deze investering, met terugwerkende kracht, per 1 april 2006 een positieve bijdrage leveren aan de winst per aandeel van TMG. Financiering van de aankoop zal voor circa 40% geschieden met vreemd vermogen.
Uitgeverij Keesing -opgericht in 1911- richt zich voornamelijk op het uitgeven van puzzelbladen voor de Nederlandse, Belgische, Deense en Franse markt. De onderneming heeft zich ontwikkeld tot een multinationale uitgeverij met vestigingen in 4 Europese landen, waar circa 300 gedrukte en digitale publicaties worden uitgegeven in 5 talen. Mede dank zij de introductie van de zogenoemde '' logische'' puzzels, waaronder Sudoku, laat Keesing een krachtige groei zien. Voor 2006 wordt een omzet verwacht van € 55 miljoen en een EBITA-resultaat van circa 20%. Bij Keesing zijn ongeveer 250 medewerkers werkzaam in vaste dienst.
De acquisitie van Keesing past binnen de strategie van TMG, welke erop is gericht het aandeel in mediaconsumptie te vergroten in de thuismarkt en daarnaast het portfolio uit te breiden met rendabele, internationaal georiënteerde activiteiten. Beide concerns bedienen (in Nederland) grotendeels dezelfde doelgroepen. TMG ziet mogelijkheden voor de Keesing-uitgaven op het gebied van online en mobiele toepassingen en expansie van de puzzelactiviteiten naar nieuwe markten waar TMG actief is of zal worden.
Het huidige management van Keesing, bestaande uit de heren P. Tordoir en D. Reichel neemt een belang van circa 5% in de firma en zal de komende jaren de onderneming blijven leiden en verder uitbouwen.
Ad Swartjes, bestuursvoorzitter van TMG: 'De aankoop van een uitgeverij van voornamelijk puzzelbladen klinkt veel minder sexy dan de aankondiging van een investering in bijvoorbeeld een nieuwe internetsite en/of in radio. Maar door de vergrijzing in Nederland hebben we het bij de verwerving van Keesing over het verder betreden van een veelbelovend en groeiend marktsegment van ouderen. De '' logische'' puzzels brengen daarbij tevens een verdieping in de jongerenmarkt. De aankoop betekent voor TMG tevens een solide toevoeging aan de winst per aandeel. Wanneer je dan ook nog de extra mogelijkheden erbij optelt voor verdere buitenlandse expansie én de vertaalslagen die we kunnen maken voor een verdere uitbouw van ons inmiddels indrukwekkend aandeel op de internetmarkt in Nederland dan blijkt dat de aankoop van Keesing prima past binnen ons uitgezet beleid.'
Peter Tordoir, directievoorzitter van Keesing Group B.V.: 'De samenwerking met TMG biedt vele mogelijkheden om onze posities te versterken. Wij zien uit naar de dynamiek van TMG en het uitwisselen van kennis en expertise op het gebied van marketing en multimedia. Daarnaast kunnen wij met behulp van TMG onze internationale ambities versneld uitvoeren.'