Telegraaf Media Groep stapt in narrowcasting
Telegraaf Media Groep (TMG) neemt per november 2005 een 40%-belang in Media Librium, exploitant van digitale media. Media Librium heeft zich gespecialiseerd in ontwikkeling en exploitatie van inhoud (content) op digitale schermen en in het koppelen van deze schermen aan back-office systemen (zoals bedrijfsnetwerken en voorraadsystemen). Hierbij wordt gebruik gemaakt van de nieuwste methodieken waaronder narrowcasting (het bereiken van specifieke doelgroepen met speciaal op hen toegespitste informatie via digitale schermen).
M-Media, dochterbedrijf van Media Librium, verzorgt sinds september 2004 voor de McDonald's vestigingen in Nederland een narrowcasting netwerk, onder meer bestaande uit het televisiekanaal Channel-M en digitale abri's. Bezoekers van McDonald's worden via de schermen geïnformeerd over allerhande zaken, waarbij ook (externe) adverteerders de mogelijkheid hebben om reclame uit te zenden. De schermen worden individueel aangestuurd, om aldus de inhoud aan te passen naar bijvoorbeeld locatie, tijdstip van de dag en het weer. Daarnaast exploiteert M-Media volgens een vergelijkbaar concept digitale schermen in enkele winkelcentra.
'' Met deze investering krijgt TMG toegang tot een nieuw mediumtype met een advertentiemarkt die sterk in ontwikkeling is. Daarnaast biedt Media Librium aan TMG een platform om haar inhoud naar bestaande en nieuwe doelgroepen te distribueren en haar merken te promoten'', aldus Ad Swartjes, voorzitter van de raad van bestuur van TMG. Tijmen Bos, CEO van Media Librium: '' Met TMG als aandeelhouder kan Media Librium zowel haar bestaande diensten versterken als nieuwe ontwikkelen in Nederland en het buitenland''.
Media Librium, gevestigd in Amsterdam Zuidoost, is gestart in januari 2004 en telt 22 medewerkers.