Telegraaf Media Nederland neemt meerderheidsbelang in WebRegio
Versterking positie Telegraaf Media Nederland in lokaal en regionaal nieuws
Telegraaf Media Nederland, onderdeel van TMG (Telegraaf Media Groep) neemt per 1 januari 2008 een belang van 70% in WebRegio Media, uitgever van onder andere het online nieuwsplatform WebRegio.nl. WebRegio is met zeven regionale internetportalen een belangrijke online aanbieder van nieuws en informatie in de regio’s Amsterdam, Groot Alkmaar, Noord- en Zuid-Kennemerland, West-Friesland, Waterland en Zaanstreek. De participatie van Telegraaf Media Nederland in WebRegio Media biedt beide bedrijven uitstekende mogelijkheden om te innoveren en te groeien. WebRegio heeft 25 werknemers in de disciplines redactie, marketing en sales. Een overnamesom wordt niet bekend gemaakt.
Telegraaf Media Nederland voert een strategie om haar mediamerken op een logische manier aan elkaar te verbinden. Het gaat daarbij om zo’n honderd printtitels, honderd internetsites, videoproductiehuizen en ‘out-of-home tv’ netwerken om de consument optimaal te verrassen, uit te dagen en aan zich te binden. Het belang in WebRegio past in het streven naar marktleiderschap als nieuwsbron op vier geografische niveaus: wereld, Nederland, regio en buurt. Waar de combinatie van De Telegraaf en telegraaf.nl voorziet in het nieuws van wereld en Nederland moet de combinatie van WebRegio en de bestaande lokale en regionale kranten van Telegraaf Media Nederland het complete nieuws uit regio en buurt gaan brengen. Uitwisseling van content is één van de synergiedoelen van de participatie.
WebRegio.nl biedt consumenten nieuws en informatie met een regionale invalshoek. De sites van WebRegio en de internetextensies van de regionale en lokale kranten van Telegraaf Media Nederland zullen een virtueel netwerk gaan vormen dat voor een grote zichtbaarheid op internet zorgt. Ook het onlangs door De Telegraaf geïntroduceerde buurtjournalistieke platform WUZ wordt aan dit netwerk gekoppeld. Op www.wuz.nl kunnen Nederlanders nieuws uit de buurt, opinies, foto's en filmpjes insturen en zo zelf het nieuws bepalen.
Marianne Zwagerman, directeur Digitale Media van Telegraaf Media Nederland noemt WebRegio het meest volwassen initiatief voor regionaal internet. “We hebben voor onze plannen op gebied van regionaal internet de markt goed gescand. Er zijn nog niet veel geslaagde initiatieven. WebRegio is de enige die schaalgrootte heeft bereikt en een gezonde exploitatie kent op de advertentiemarkt van het MKB (Midden- en kleinbedrijf). Dat is voor ons een belangrijke markt die we bedienen met onze regionale en lokale kranten, maar ook op internet met merken als Speurders.nl, AutoTelegraaf.nl en Woonkrant.nl.”
Jelle Hoffenaar, directeur en oprichter van WebRegio Media is tevreden met Telegraaf Media Nederland als nieuwe aandeelhouder: ”Telegraaf Media Nederland is het grootste mediabedrijf van Nederland en heeft een goede reputatie op het gebied van innovatie en crossmediaal programmeren. Daarbij zorgt de samenwerking met de diverse print- en internettitels van Telegraaf Media Nederland ervoor dat WebRegio sneller kan groeien. Daarbij denken wij ondermeer aan een uitrol naar nieuwe regio’s.”
Bovenstaande is onder voorbehoud van goedkeuring van de Centrale Ondernemingsraad.