Amsterdam,
26
februari
2013
|
09:00
Europe/Amsterdam

TMG pakt uit met troonswisseling

Op 30 april a.s. wordt prins Willem-Alexander officieel gekroond tot koning. Vanaf de aankondiging door koningin Beatrix op 28 januari jl., in aanloop naar de troonswisseling en natuurlijk op de dag van de kroning staan diverse TMG titels veelvuldig in het teken van de troonswisseling.

TMG biedt met haar titels lezers en bezoekers het laatste nieuws en alle achtergronden, en adverteerders krijgen ruime mogelijkheden om in te haken op deze unieke gebeurtenis die heel Nederland bezighoudt. Daarvoor worden o.a. unieke kranten en tijdschriften gemaakt die als aandenken zullen worden bewaard, worden de kranten extra dik en online komen er speciale secties met alle achtergronden en nieuwsarchieven.

De Telegraaf: nieuws om te bewaren

De Telegraaf maakt vóór, op en na de troonswisseling een aantal echte bewaarnummers. Lezers van De Telegraaf kunnen op zaterdag 27 april een full colour bewaarspecial op tabloid formaat verwachten, gevolgd door een drie katernenkrant op maandag 29 april met daarin een special op tabloid formaat. Op de dag van de kroning, 30 april, verschijnt De Telegraaf als een 40 pagina’s tellende felicitatiekrant met daarin ondermeer FelicitatieSpeurderspagina’s en een Koninklijke vakkenpagina. De dag na Koninginnedag, 1 mei, verschijnt er een speciaal bewaarnummer. In de 40 pagina’s tellende krant vindt de lezer een overzicht van de troonswisseling terug.

Boek, online en live blog

Naast de activiteiten in de krant geeft De Telegraaf ook het boek “Troonswisselingen” uit. In dit boek staan de drie laatste troonswisselingen centraal, van Juliana, Beatrix en Willem-Alexander. Dit unieke boek bevat exclusieve content, geïllustreerd met mooie foto’s en columns. Bezoekers van Telegraaf.nl kunnen nu al een speciale sectie bekijken die volledig gericht is op de troonswisseling. Men kan hier achtergrondverhalen, dossiers, levensverhalen, biografieën en video’s terug vinden. Met de speciaal ontwikkelde Kroningsapp kan men deze sectie ook mobiel volgen. Op 30 april is hier ook een live blog omtrent de kroning te volgen. Vanaf april is op Telegraaf.nl dagelijks het Kroningsjournaal te zien.

Koninklijke inhaker

De Telegraaf organiseert een Koninklijke inhaakwedstrijd. Alle advertenties in De Telegraaf die inhaken op de troonswisseling worden door een vakjury beoordeeld. Eén advertentie wordt bekroond als dé Koninklijke Inhaker. De winnende adverteerder krijgt een gratis plaatsing op 26 april 2014 (Koningsdag).

Metro: april in het teken van de troonswisseling

Op 25 april komt ook gratis dagblad Metro met een Full Colour Kroningsspecial van 16 pagina’s (bovenop de normale uitgave). Naast deze special verschijnt er in de hele maand april in Metro elke dag een item over de festiviteiten en de gebeurtenissen rondom de kroning verschijnen. Op het recent vernieuwde metronieuws.nl kunnen bezoekers alles over de kroning teruglezen in een online dossier.

VROUW: oranje themanummer

VROUW brengt voor haar lezers op 26 april het themanummer Koninginnedag uit. In dit nummer worden redactionele onderwerpen belicht over de troonswisseling. De reguliere onderwerpen hebben in dit nummer ook een oranje karakter. Zo heeft o.a. Mode het over mantelpakken en hoedjes, Beauty staat in het teken van oranje en Culinair is gericht op oranje hapjes.

Privé: glossy en bewaarnummer

Privé pakt op 12 april uit met de speciale glossy ‘Maxima’. Hierin o.a. een vooruitblik naar en voorbereidingen van de troonswisseling, het Paleis op de Dam, de drie Oranje-vorstinnen die we vanaf de vorige eeuw tot nu hadden, het leven van Máxima, de jeugd van Willem-Alexander, prins Claus en kroonprinses Amalia. De reguliere Privé van 2 mei wordt een uniek bewaarnummer over de troonswisseling.

Lokale en regionale oranje-activiteiten

In aanloop naar Koninginnedag worden lezers van HDC Media en Holland Combinatie opgeroepen om een ondernemer uit hun buurt voor te dragen voor een ‘lintje’, waarna men via dichtbij.nl en de dagbladsites kan stemmen. Deze Lintjesregen bereikt zijn hoogtepunt in de Oranjespecial in de huis-aan-huiskranten en regionale dagbladen op respectievelijk woensdag 24 april en zaterdag 27 april, waarin de actie, versterkt door de oranje content van dichtbij.nl en de dagbladsites, samenkomt.
Daarnaast kleurt op dichtbij.nl en de dagbladsites de Koninginnedagkaart met de dag meer oranje, doordat men eigen oranje-activiteiten kan uploaden. Met de actie K(r)oninginnedag sturen lezers hun ideeën in waarom Willem-Alexander en Maxima naar hun stad moeten komen. Een DVD-box met beelden ingestuurd door lezers en aangevuld met professioneel materiaal wordt in de webshop winkelvandekrant.nl verkocht.

Contact Informatie

Woordvoering (uitsluitend voor media/journalisten)

Bel ons: +31 88 824 0800 Of stel ons een vraag  corporatecommunicatie@tmg.nl