Werving en selectiebureaus hebben toegevoegde waarde
Uit recent onderzoek is gebleken dat het positieve imago van Werving & Selectiebureaus zijn uitwerking heeft op hun opdrachtgevers en de vacatures die geplaatst worden. Zij leveren daarmee een toegevoegde waarde in het sollicitatieproces, voor zowel de werkgever als de werknemer.
Het onderzoek is uitgevoerd door OAWS, de Nederlandse officiële brancheorganisatie van bureaus voor werving, selectie en executive search in samenwerking met Bureau Consumenten Onderzoek van De Telegraaf. Voor dit onderzoek is een panel van ongeveer 600 personen met een HBO of WO diploma tot 55 jaar ondervraagd die werkzoekend zijn of zijn geweest. Het onderzoek wijst uit dat 64% van de kandidaten die middels een Werving & Selectiebureau een baan zoekt, de bemiddeling als nuttig ervaart. Van de kandidaten die worden voorgedragen mag 88% op gesprek komen. Uiteindelijk zegt 60% van de kandidaten daadwerkelijk aangenomen te zijn via een Werving & Selectiebureau. Het positieve imago van Werving & Selectiebureaus heeft zijn uitwerking op de uitgezette vacatures. 48 % van de kandidaten vindt dat Werving & Selectiebureaus vacatures uitzetten van goede werkgevers. Werving & Selectiebureaus spelen een grote rol binnen het sollicitatieproces van mensen met een HBO/WO diploma: één op de drie schrijft zich in bij een Werving & Selectiebureau. "Ook in tijden van crisis blijft kwaliteit voorop staan in de werving en selectiebranche" zegt waarnemend voorzitter van de OAWS, Rob Bruins. De kredietcrisis is voor onze branche dan ook niet per definitie een bedreiging, maar vooral ook juist een kans in ons streven naar verdere professionalisering". "De spelers in de Werving & Selectiebranche bewijzen al jaren hun kwaliteit, het is goed dat er nu concrete cijfers en kengetallen zijn specifiek voor de Werving & Selectiebranche die dit onderbuikgevoel bevestigen." Aldus Philip van Poecke, Sales Director bij De Telegraaf.